بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی

به صورت کلی به فرایند جلب توجه مخاطبان در راستای اهداف تجاری از طریق شبکه های اجتماعی ،بازاریابی شبکه های اجتماعی گفته می شود.شبکه های اجتماعی به خودی خود یک اصطلاحی است برای سایت هایی که ممکن است اقدامات کاملا متفاوت اجتماعی ایجاد کنند. بازاریابی شبکه اجتماعی می تواند با هدف برند سازی و معرفی برند یا فرش محصول و یا هدایت کاربران به وب سایت صورت پذیرد.

در اکثر کمپین های این نوع بازاریابی سعی برآن است که محتوای جذابی برای مشتریان احتمالی تولید و منتشر شود تا باعث ایجاد یک عکس العمل از طریق هواداران ویا مشتریان احتمالی در شبکه های اجتماعی شود.

معمولا در صورت اجرای اصول کمپین های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی ، پیام بازاریابی شما به سرعت از طریق کاربران به اشتراک گذاشته می شود و یک کمپین بازاریابی ویروسی در شبکه های اجتماعی شکل می گیرد.

 

شبکه های اجتماعی از چند منظر برای بازاریابی داری اهمیت است:

  • بیش از ۴/۱ میلیارد نفر در جهان توسط شبکه های اجتماعی به یکدیگر مرتبط هستند این پتانسیل عظیم انسانی با حضور در شبکه اجتماعی این فرصت را برای هر شرکتی مهیا می کند تا با حضور و بازاریابی صحیح در شبکه های اجتماعی همه روزه بر تعداد مشتریان خود بیفزایند.
  • به دلیل ماهیت شبکه های اجتماعی آنها امکان ارتباط دو یا چند جانبه را برای شما فراهم می کنند ودر حقیقت یک روابط عمومی آنلاین برای شما است.
  • یکی از مهمترین فواید شبکه های اجتماعی این است که شما در آنها مورد توجه قرار می گیرید.
  • هر لینک ،عکس یا نوشته ای که ازشما در شبکه های اجتماعی منتشر شود باعث بهبود جایگاه شما در نتایج حاصل از موتورهای جستجو خواهد بود وبه بهینه سازی وب سایت کمک خواهد کرد.

 

شبکه های اجتماعی معروف:

  • فیسبوک : پرطرفدارترین شبکه اجتماعی جهان می باشد وبرای اشتراک گذاری محتوا و ایجاد ارتباط بادوستان واقوام دور و نزدیک بکار می رود.
  • تویتیر : پس از فیسبوک اکثر کاربران از این شبکه اجتماعی برای انتشار مطاب مورد نظر خود از تویتیر استفاده می کند محتوایی که در این شبکه منتشر می شود باید مختصرو مفید باشد.
  • یویتوب : کاربران برای انتشار ویدیوهای خود در اینترنت از این شبکه اجتماعی استفاده می کند.
  • گوگل پلاس : یک شبکه اجتماعی مانند فیسبوک می باشد. این شبکه بیشتر بین وب مسترها محبوبیت دارد.
  • اینستاگرام : شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و ویدئو است که این مکان را برای کاربران خود می دهد که عکس و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک،تویتیر، وفلیکر به اشتراک بگذارند.

 

مزایای شبکه اجتماعی:

  • انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطاعات،افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی .
  • امکان عبوراز مرزهای جغرافیایی وآشنایی با افراد،جوامع و فرهنگ های مختلف.
  • ۳ـبه اشتراک گذاری علاقه مندی ها(دیدگاه های سیاسی ویا فعالیت های تجاری ،مذهبی،ملیت و یا مبتنی بر هویت و غیره.
  • افزایش میزان مشتریان با انجام تعاملات بیشتر.
  • کاهش هزینه بازاریابی.
  • می توانید به پرسشهای کاربران پاسخ دهید و با آنها ارتباط نزدیک برقرار کنید.

 

معایب شبکه اجتماعی :

  • شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب.
  • نقض حریم خصوصی افراد.
  • انزوا ودور ماندن از محیط های واقعی اجتماع.
  • کاربران دراین شبکه ها عقاید متفاوتی دارند وهر مطلبی را به اشتراک نمی گذراند.

 

در کنارهمه ی آثار مثبت شبکه های اجتماعی مجازی،تصور برخی از پیامدها منفی آنها و چالش هایی که ایجاد نموده اند امری بدیهی است آنچه مسلم است اینکه به جای برخورد سلبی با این پدیده نوین،بررسی و ریشه یابی مشکلات و پیامدهای منفی ناشی از آن ودر پیش گرفتن راه های اصلاحی ،قطعا نتایج بهتری را در برخواهد داشت.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: