ارتباط مینیمالیسم در طراحی وب‌سایت و نرخ تبدیل

ارتباط مینیمالیسم در طراحی وب‌سایت و نرخ تبدیل

مینیمالیسم در هنر در اواخر دهه ۱۹۶۰ با شعار less is more (کمتر بیشتر) ظاهر شد. این جنبش از سادگی در فرم و محتوا سخن می‌گوید، از بیان جزییات می‌پرهیزد و به طور کلی بیان شخصی در آن حذف می‌شود و از آن اغلب به عنوان هنر انتزاعی آشکار یاد می‌شود. مینیمالیسم این روزها در هنر تبلیغات و حتی تفکر طراحان وب‌سایت ریشه دوانده است. طراحانی که استراتژی مینیمالیست را اتخاذ می‌کنند از هرگونه المان غیر ضروری صرف نظر می‌کنند آن‌ها آنقدر از المان‌ها می‌کاهند تا به یک مرزی برسند که کاستنِ عنصری باعث اختلال شود و با شعار “subtract it till it breaks” از تعدد رنگ‌ها و خطوط صرف نظر می‌کنند تا قالب اصلی طرح به میزان قابل توجهی سبک شود. این سادگیِ طراحی با آنالیز واکنش کاربران ترکیب می‌شود و یک فرم به شدت عملکردی به وجود می‌آورد و هر نقطه‌ و خطی در طرح ایجاد نمی‌شود مگر اینکه تاثیر بسزایی در انتقال پیام داشته باشد. در بررسی نمونه موردی‌ که در پیش رو داریم اوج ریسک یک طراح در حذف اطلاعات برای ایجاد یک قالب ساده و تاثیر آن بر نرخ تبدیل بررسی می‌شود.

  • معرفی نمونه موردی:

“TheHOTH” یک شرکت خدمات SEO است که در راستای بهینه‌سازی صفحات وبِ کسب‌وکارها فعالیت دارد و با استفاده از خدمات خود به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا با کم‌ترین صرف هزینه و انرژی رنکینگ خود را بالا ببرند. چندی پیش این وب‌سایت با به حداقل رساندن مقدار اطلاعات در صفحه اصلی خود صفحه‌ای مینیمالی طراحی کرد که میزان ثبت‌نام را به صورت چشم‌گیری بالا برد.

  • فرآیند طراحی فرضیه A/B Testing:

مقدار ترافیکی که به صفحه اصلی “TheHOTH” فرود می‌آمد مناسب به نظر می‌رسید اما میزان تبدیل این ترافیک به مشتری بسیار کم بود. بدین‌ترتیب متخصصان، با تمرکز روی محتوای تیترها و کم و زیاد کردن عناصر به آنالیز و بررسی پرداختند ولی هیچ کدام از این بررسی‌ها نتایج قابل توجهی را به همراه نداشت. اما در آخر با کمی توجه بیشتر بر روی داده‌های موجود و مسیرهایی که کاربران ترغیب شده به ثبت نام، مشخص شد که تمامی کسانی که عمل sign-up(ثبت نام) را انجام داده‌اند از ماهیت این وب‌سایت از قبل آگاه بوده‌اند یا از دیگر کاربران به صورت دهان به دهان تعریف‌هایی شنیده‌بودند. بدین‌ترتیب تصمیم بر آن شد که با کاهش حجم اطلاعات صفحه اصلی، ساده‌ترین طراحیِ موجود را پیاده‌سازی شود  تا تنها فعالیتی که کاربر در بدو ورود با آن مواجه می‌شود عمل ثبت نام باشد و این بدان معنی بود که طراحی موجود بر ترغیب کاربران به ثبت نام تاثیر بسیار کمی دارد.

  • فرضیه A/B Testing:

ساده‌ترین حالت برای صفحه فرود ثبت نام در نظر گرفته شد به طوریکه از این طراحی به خاطر حذف کل اطلاعات موجود، به عنوان یک حماقت موفق یاد شد.

حالت A:  اطلاعاتی کامل با ترکیب رنگ‌ و محتوا روی صفحه ثبت‌نام

حالت B: حذف تمام اطلاعات روی صفحه و اجرای یک طراحی مینیمال

thehoth_original_homepage

حالت A 

abtest

حالت B و طراحی مینیمال وجود یک دکمه و تقریبا تک رنگ بدون جزییات بصری اضافه

  • نتیجه A/B Testing:

حذف همه اطلاعات و ارائه یک صفحه ساده، میزان ثبت نام  را از ۱.۳۹٪ تا ۱۳.۱۳٪  افزایش داد.

  • آنالیز A/B Testing:

    ۱.شیوه طراحی مینیمال به صورت تک رنگ یا تعداد رنگ محدود است و بیشتر مواقع خود را با طراحی مسطح سازگار می‌کند، بدین‌صورت که هرگونه بافت و سایه به حداقل می‌رسد و عناصر گرافیکی بسیار محدود می‌شوند. همچنین در بعضی موارد یک تک عکس یا یک تایپوگرافی خوانا برای پس زمینه در نظر گرفته می‌شود.

project-management-software-solo

طراحی تک رنگ، استفاده از حداقل عناصر فیزیکی و فضای خالی، ترکیب با طراحی فلت یا مسطح

The Characteristics of Minimalism in Web Design1

طراحی مسطح با فضاهای خالی

۲.یکی از موثرترین عوامل در طراحیِ مینیمال وب‌سایت‌ها، فضاهای خالی(Negative space) هستند، که به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ارتباط با کاربران به شمار می‌آیند و به هضم سریع محتوا کمک شایانی می‌کنند.

toy web

نمونه‌ای از طراحی صفحه اصلی یک وب‌سایت به شیوه مینیمال با ایجاد فضاهای خالی

۳. این موضوع بسیار مهم است که ترافیک روی وب‌سایت شما از چه طریقی جذب شده است؟ شناخت این مهم به شما کمک می‌کند که از چه نکاتی می‌توان برای ترغیب مخاطب به ثبت نام، استفاده کرد؟ در این نمونه موردی اکثر ترافیک از طریق direct(با لینک و جستجو مستقیم) یا referral( ارجاع بر تعریفِ دیگر کاربران) روی وب‌‌سایت جذب شده‌بودند پس یک پیش زمینه  و اطلاعات نسبی نسبت به خدمات و عملکرد این وب‌سایت در ذهن کاربران وجود داشت و زمانی که یک پیش زمینه فکری و اطلاعات نسبی وجود دارد پس یک اعتماد نسبی به برند نیز وجود دارد و دادن اطالاعات اضافه به این قشر کاربر ضروری نیست. به همین دلیل در فرآیند بهینه‌سازی صفحات، ریسکِ حذف همه اطلاعات در قالب طراحی مینیمال پیشنهاد تاثیرگذاری بود.

۵.  به خاطر داشته‌باشید؛ صفحات مینیمال همیشه راه حل مناسبی برای هدایت ترافیک و افزایش نرخ تبدیل نیست در این نمونه موردی این شیوه طراحی به این دلیل تاثیر قابل ملاحظه‌‌ای گذاشت که نگرش و میزان اطلاعات ترافیکِ ورودی از قبل قابل تشخیص بود. فرض کنید ترافیک روی وب‌سایت شما پیش زمینه ذهنی نداشته باشند، کاربران به دلیل مواجهه با یک صفحه خالی حاوی ثبت نام، قطعا واکنش خوبی نشان نمی‌دهند، به برند اعتماد نمی‌کنند و از سوی مخاطب این برداشت می‌شود که اولویت اصلی شما روی فروش است. به طور کلی، عدم آگاهی نسبت به محصولات و خدمات، ترافیک را پراکنده می‌کند.

۶. حذف همه اطلاعات و و وجود یک دکمه فراخوان(call to action)  در حالت B، به شدت تمرکز کاربر را برای ثبت نام بالا می‌برد. زیرا کاربر از قبل با خدمات وب‌سایت آشنایی دارد و می‌داند که می‌خواهد از خدمات چه استفاده‌ای کند؟ و تنها چیزی که لازم دارد ثبت نام و شروع استفاده از سرویس‌ها است.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: